2013-05-08

Hevonen ja torvi ratissa

Ratsastajakaverit ovat viime päivinä linkittäneet facebookissa Talli TeamPinnin kuvaa ja kertomusta onnettomuudesta. Pari mopokuskia oli ratsukkoa ohittaessaan painanut tööttiä juuri hevosen kohdalla, tuhoisin seurauksin.

Ilmeisesti olisi tarpeen pitää näyttävä valistuskampanja siitä, miksi hevosten säikyttely ei ole hauska jäynä. Kun hevonen säikähtää, se lähtee maksimikiihtyvyydellä randomsuuntaan. Se saattaa hypätä ojaan, tai ajoneuvosi päälle, tai ihan mihin tahansa. Se saattaa pudottaa ratsastajan selästään tai kaatua ratsastaja selässään.

Jos 500 kilogrammaa hevosenlihaa osuu ajoneuvoon, autolle käy huonosti, ja mopolle vielä huonommin. Kyynisille päristelijöille kannattaakin tähdentää, että jos tuntemattoman hevosen ja ratsastajan henki ja terveys eivät kiinnosta, niin omankin ajoneuvon jälleenmyyntiarvon säilyttämisen vuoksi hevonen on syytä ohittaa yhtä varovasti ja yhtä kaukaa kuin hirvi.

Jotkut välkyt kommentoivat onnettomuuskuvauksen perään, että hevoset pitäisi saada pois liikenteestä, kun ne kerran ovat niin säikkyjä ja arvaamattomia. Käynnistäkööt toki kansalaisaloitteen tieliikennelain 46§ muuttamiseksi:
"Kotieläimen varominen ja eläinten kuljettaminen tiellä
Ajoneuvon kuljettajan on lähestyessään tiellä olevaa hevosta, karjaa tai vastaavia kotieläimiä noudatettava tarpeellista varovaisuutta ja käytettävä riittävän alhaista nopeutta.

Eläimet, joita kuljetetaan tiellä, on pidettävä kytkettyinä tai niitä on vartioitava siten, etteivät ne aiheuta vaaraa tai kohtuutonta haittaa liikenteelle. Ratsastajan ja eläimen kuljettajan on soveltuvin osin noudatettava ajoneuvon kuljettajaa koskevia säännöksiä."

Nykyisen lain mukaan hevosta saa kuljettaa tiellä siinä missä muitakin ajoneuvoja, ja peltilehmän kuljettajan tehtävä on varoa eläviä eläimiä. (Entä jos hevonen ohittaa toisen hevosen? Sitä harjoitellaan ratsastuskouluilla ensimmäisestä alkeiskurssista lähtien. Ohittaja väistää niin kaukaa, ettei ohitettava hevonen yletä potkaisemaan, jos sitä harmittaa joutua ohitetuksi.) Virittämätön hevonen voi juosta niin nopeasti, että jos mopolla pääsisi sen kanssa tasoihin, mopoilija saisi sakot ja vakuutusmätkyt mopon muuttamisesta moottoripyöräksi.

Kuitenkaan ratsastajat eivät liiku huvikseen autojen seassa. Yleensä autotietä pitkin ratsastetaan sen vuoksi, että se on ainoa reitti tallilta maastoon. Hevosen roudaaminen kuljetusvaunulla tallilta maastoon olisi yhtä toimiva ratkaisu kuin mopojen roudaaminen peräkärryllä kotoa ajoharjoitteluradalle: se on joillekin osa kilpailuihin valmistautumista, mutta aivan liian työlästä tehtäväksi jokaisena arkipäivänä. Siinä menee jotenkin pilalle idea liikkumisesta paikasta toiseen hevosen tai mopon avulla.

Yritetään siis saada polttomoottorit ja kauramoottorit kulkemaan sopuisasti samoja väyliä pitkin. Ehkä tulevaisuudessa kaikkien ajoneuvojen käynnistyksen yhteydessä näyttöruudulle ilmestyy ensin tieliikennelaki ja rikoslain 23 luku, joihin täytyy vastata
[x] ymmärrän ja hyväksyn käyttöehdot
ennen kuin ajoneuvon käsijarrun saa vapautetuksi ja vaihteen päälle. Tai ehkä ajoneuvo käynnistetään laittamalla voimassaoleva ajokortti lukijaan. Tavalla tai toisella pitäisi saada tienkäyttäjät ymmärtämään, että yhteisten liikenneväylien käyttämisen edellytyksenä on sitoutuminen noudattamaan käyttöehtoja. Omaa mielipidettään väistämissäännöistä ja äänimerkin käytöstä voi toteuttaa sulkupuomein eristetyllä alueella, mutta ei yleisillä teillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti