2012-05-26

Vaateongelmia

Olen viime vuosina seurannut sivusta, kun avopuoliskoni on ladannut vaatekaappiinsa uusia päivityksiä. Minä sen sijaan tuskastun vaateostoksilla. Silloin, kun olin akateemisesta vapaudesta nauttiva opiskelija, minulla ei ollut rahaa ostaa uusia vaatteita. Nyt, kun olen töissä, minulla olisi rahaa, mutta ei ole aikaa haaskattavaksi vaatekaupoissa kiertelemiseen. Lisäksi, jos vaatekaupassa tulee oppilaita vastaan, se taitaa olla merkki siitä, että olen liian vanha asioimaan siinä kaupassa.

Olen viimeksi ostanut istuvat housut Lindexistä silloin, kun se oli hiljattain avattu lapsuudenkotikaupunkiini - juuri ja juuri 1990-luvun puolella. Housut sopisivat edelleen, mutta ne alkavat olla liian kuluneet. Haalistunut väri oli helppoa korjata värjäämällä ne uudelleen pesukoneessa - ja peruskoulun kemian oppimäärällä pitäisi kenen tahansa ymmärtää, että Tekstiilivärisuola(TM) on vain hienompaan pakettiin pakattua natriumkloridia. Mutta kun taskujen kiinnitysreunat kuluivat niin puhki, että avaimet ja nenäliinat putoilivat irtirepeytyvistä taskuista, housut eivät olleet enää minun taidoillani pelastettavissa.

Uusien housujen ostaminen tuntuu siltä, kuin yrittäisi lasten palikkatestissä sovittaa nelikulmaista palikkaa kolmion muotoiseen reikään. Onko kenelläkään oikeasti jäätelötuutin muotoinen alaruumis, jolle sopii alaspäin kapenevan katkaistun kartion muotoiset housut? Nykyhousut kiristävät sääristä, koska kapeat lahkeet ovat hienot. Housut kiristävät reisistä, koska siinä kohtaa vaikuttava kitka pitää housut (suunnilleen) ylhäällä. Ja joko ne valuvat lantion kohdalle asetetulta vyötäröltä, koska vyötärö on sijoitettu anatomisesti väärään kohtaan, tai sitten ne kiristävät vyötäröltä, jos säädän vyön niin, etteivät housut valu.

Miksei mistään tahdo saada sellaisia ihmisenmuotoisia housuja, jotka pysyisivät ylhäällä siksi, että vyötärön korkeudella on kapeampi kohta, joka ei mahdu valumaan lantiolta? Tai edes oikean kokoisia: olen vähän liian leveä käyttämään isoimpia lastenvaatteita, mutta vähän liian kapea ja aivan liian lyhyt käyttämään pienimpiä aikuistenvaatteita. Sopivankokoiset housut tarkoittaa sitä, että housuille ei tarvitse tehdä muuta muokkausta kuin lyhentää lahkeet. (Kun tekee sen työn itse, saa sellaiset lahkeet kuin sattuu tulemaan.)

Pitääkö tässä ruveta ompelemaan vaatteet itse, kun kaupasta ei saa sellaisia kuin haluan? Vai peitänkö kaikki siviilivaatteeni labratakilla, vaikka geometriantunnilla ei olisikaan vaarana saada vaatteilleen roiskuvia kemikaaleja?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti