2013-07-11

Auton huoltoa

Mikä pieni riesa estää autolla ajamisen pahemmin kuin yksi jumittava ruuvi?
- Puolikas jumittava ruuvi.

Humanistiprofessorin mielestä tänään oli hyvä päivä tehdä Harrasteautolle tee-se-itse-huolto. Meillä on Harrasteauton kanssa jo 20 vuoden vankka kokemus siitä, että tee-se-itse-huollossa tulee yleensä aina jotain yllättäviä vastoinkäymisiä. Joskus tulee myös odottamattomia yllättäviä vastoinkäymisiä. Auto on kuitenkin lujaa tekoa, koska se edelleen käy ja kukkuu 20 vuoden huoltotoiminnasta huolimatta.

Pieni metallinkappale, jonka tieteellinen nimi on jarrunesteen ilmausruuvi, voi jumittaessaan estää ilmakuplien poistamisen jarrunesteen seasta. Ilmakuplat jarrunesteessä puolestaan estävät jarruja toimimasta: jarrupolkimen voi kyllä painaa pohjaan, mutta mitään ei tapahdu. Muutama gramma ilmaa väärässä paikassa riistää kuljettajalta mahdollisuuden hallita tonnin metallikappaleen liikettä, sillä toisin kuin lukiofysiikan ideaalinesteet, ilma on kokoonpuristuvaa.

Tavanomaisena yllättävänä vastoinkäymisenä jarrunesteen ilmausruuvi katkesi, kun sitä yritettiin avata. Odottamattomana yllättävänä vastoinkäymisenä edes ruuvin jäänteiden poraaminen pois paikaltaan ei tuottanut tulosta. Lopulta jouduttiin ostamaan uusi jarrusatula korvaamaan se yksilö, jossa ruuvin jäänteet olivat jumissa.

Humanistiprofessorin käsitys työturvallisuudesta on aika suurpiirteinen. Jos autotalli kuuluisi jonkun työsuojelutarkastajan valvontapiiriin, tarkastaja vaatisi metallin poraajalle suojalasit ja poraamista tarkkailevalle yleisölle kuulosuojaimet. Minä ehdotin, että jäteöljypurkkeihin kirjoitettaisiin paksulla mustalla permanenttitussilla "JÄTE", mutta Humanistiprofessorin mielestä sille ei ollut tarvetta. Hän kyllä tietää, missä astiassa on uutta öljyä ja missä jätettä, koska säilyttää niitä eri hyllyillä autotallissa.

Tavallisesta tee-se-itse-huollosta poiketen pääsin huollon jälkeen ajamaan Harrasteautolla kotiin. Huollosta huolimatta sekä kytkin että jarrut tuntuivat toimivan.

Viime vuosina olen oppinut, että ennen digitaalisten laitteiden huoltamista niiden sisällöstä otetaan varmuuskopiot. Harmi, että en voi ottaa varmuuskopiota myös autosta silloin, kun se toimii. Auton huollossa tulee ennemmin tai myöhemmin tilanne, jossa olisi hyödyllistä, että ruuvimeisselissä ja jakoavaimessa olisi Ctrl+Z-toiminto. Silloin olisi kätevää, jos voisi varmuuskopion avulla palauttaa auton käyttökelpoiseen tilaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti